fbpx

Vikten av god service del 1

restaurangfasad, bild för god service

Vad är egentligen god service? Vad är egentligen service? Service är viktigt i hela vårt samhälle, alla grupper, ställen, yrken men här väljer jag att ta upp det inom restaurang. Service är att hjälpa gästen. Det börjar redan när man klickar in sig på hemsidan eller sociala medier. Eller när man är utanför restaurangen så är följande viktigt:

  • välkomnande utsida
  • växter, matta, marschaler
  • belysning, öppen dörr
  • meny, ev erbjudande
  • öppettider
  • välkomnande medarbetare
  • rent & snyggt på gatan utanför

Viktig del av besöket som gör att gästen väljer dig eller grannen. Besöket kanske inte var tänkt till idag men kan ändras av en trevlig utsida.

Samma sak gäller hemsidan, bemötandet och upplevelsen där:

  • Lättöverskådligt
  • öppettider, adress
  • aktuell meny
  • aktuella bilder
  • lätt att boka bord
  • lätt att förstå konceptet

Viktig del av upplevelse som gör att kunden väljer att boka bord hos dig eller scrolla vidare och söka annan restaurang.

När det handlar om att äta ute handlar det inte bara om maten som serveras. Det är lika viktigt att känna sig välkomnad och uppskattad som gäst. En serveringspersonal som är artig, kunnig och uppmärksam kan göra en stor skillnad i hur en gäst uppfattar sin upplevelse. Det kan också påverka deras vilja att återvända till restaurangen eller rekommendera den till andra. En enkel fråga som är mycket viktig är: “vill du ha något att dricka när du tittar på menyn” eller “vill du ha en fördrink innan ni beställer maten”?

glada medarbetare levererar bättre service

För restaurangägare är det viktigt att ha medarbetare som trivs på jobbet, som har kul och att man jobbar mot samma mål, att leverera service, glädje och god mat till gästerna. Men det är svårt idag då det är många av de gamla som lämnat branschen och många nya på väg in. Här behöver vi hjälpas åt, att lära av varandra då det också är mkt som har förändrats- sättet att söka restaurang, att boka, att lämna referenser. I den alltmer digitala värld vi skapar oss gäller det att kunna vara genuin, personlig och ge bästa service på nya sätt. Samtidigt som att det är viktigt att bevara den gamla skolan, vikten av bemötande, dukning, servering, leverans och hur vi utför våra arbetsuppgifter på bästa sätt. Genom att ha ett gott samarbete, se till att ha kul tillsammans så sprider det glädje till gästen, bara det är en viktig detalj i hur gästen upplever servicen när den är ute.

Ha kul på jobbet, ge god service även till dina kollegor

WorqiWorqi | Om Oss-service
WorqiWorqi | Om Oss-service

Som gäster kan vi också spela en roll i att uppmuntra god service. Att ge positiv feedback och tacka serveringspersonalen kan hjälpa dem att känna sig uppskattade och motiverade att fortsätta ge bra service.

Sammanfattningsvis tror jag att det är viktigt att alla inom restaurangbranschen förstår vikten av god service och arbetar tillsammans för att leverera en positiv och minnesvärd upplevelse för alla gäster.

Tack för att du tog dig tid att läsa detta inlägg, och jag ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter kring detta ämne.

Söker du nya medarbetare? Svårt att hitta rätt erfarenhet? Funderar du på hur bemanning kan vara lösningen? Vill du veta mer om hur vi arbetar med vår bemanning? Hör av dig så berättar vi mer.

Vill du jobba hos oss? Varmt välkommen att söka någon av våra tjänster på vår karriär sida, eller ta kontakt med oss direkt.