Att arbeta på en bankett innebär att man jobbar på samma sätt oavsett var man är, de viktiga detaljerna, perfektionismen, sevice andan & noggrannheten är densamma överallt. Denna artikel kommer att belysa just det där som är så viktigt och som är likadant på alla ställen. Utefter det får du lyssna till hovmästaren på varje ställe om vad som gäller just där och då. Här är en förkortad artikel, varje stycke kommer att komma i eget blogginlägg i mer detaljerad version.
Arbeta på en Bankett: Vad man bör tänka på!
Att arbeta på en bankett skiljer sig lite från vanligt restaurang- eller serveringsarbete. Det handlar om att hantera större sällskap, ofta med en strikt tidsplan men samtidigt kommer alla gäster samtidigt och har förbeställt maten. Se film från Kristallgalan 2016 om hur det kan gå till. Här har jag samlat det i lite punktform.
1. Komma i god tid & vara lyhörd på genomgången
- Var väl påläst. Se till att du har fått den informationen du behöver innan du kommer. Att du vet vart du ska, hur du tar dig dit och vilka kläder som krävs för kvällen. Klädsel är mkt viktigt, se punkt 5.
- Kom i god tid. Du ska hinna byta om, kanske behöva leta efter ett förkläde, behöva leta upp var du ska skriva in dig. Viktigt att du hinner ta ett glas vatten eller kaffe innan och hinner ta några lugna andetag innan arbetet kör igång. Även om arbete på bankett är väldigt lika varandra är det alltid olika detaljer på varje ställe som man måste ta till sig.
- Lyssna till hovmästaren. Hela kvällens arbete hänger på att du lyssnar på hovmästarens instruktioner, frågar om du inte hänger med. Kolla också var de har viktig skriftlig info. Som kvällens meny, vilka som är dina bord, vilka du ska arbeta med, har du kanske fått uppgifter tilldelade?
- Samarbete : Kommunikationen mellan dig, dina kollegor och hovmästaren är viktig att den är rak och lätt att förstå. Hjälp varandra för bästa samspel under kvällen. Ställ upp för varandra, ingen ska behöva känna sig utanför, ingen att den för göra skitjobbet. Alla jobbar lika hårt hela kvällen för att ställa upp för varandra. Ingen ställer sig i ett hörn med mobilen.
- Ha kul på jobbet : Med detta innebär det INTE att flamsa och slarva med jobbet. Men se till att det arbete ni gör blir roligt. Lätta upp stä,mingen om det behövs, se till att hjälpas åt att höja energin istället för att sänka den. Vi på Worqiworqi ser alltid till att ha kul på jobbet tillsammans.
2. Förberedelser och Planering
Innan gästerna anländer är det viktigt att säkerställa att allt är i ordning. Här ingår:
- Uppställning av bord och stolar: Se till att bord och stolar står enligt bordskartan. och att det finns tillräckligt med utrymme för gäster och personal att röra sig.
- Bestick, glas och tallrikar: Se hovmästarens “provkuvert” för att veta exakt rätt sätt för varje dukning. Det betyder att alla kuvert ska vara identiska, millimiter precision. En dukning på en bankett ska göras med millimeter precision.
- övrigt på på samt dekorationer: Vattenflaskor, salt & peppar, blommor, ljus och andra dekorationer ska placeras efter gästens och därmed hovmästarens bestämmelser.
3. Menykunskap och Specialkost
Det är viktigt att ha god kunskap om kvällens meny för att kunna svara på gästernas frågor om ingredienser för dem som beställt specialkost såsom allergier, veganskt, vegetariskt m.fl. Dessa måste hanteras med noggrannhet:
Identifiering av specialbeställningar: Viktigt att lyssna till hovmästarens information, läs menyn, ta reda på instruktioner för hantering av specialkost. Kommunikation med köket: viktigt att inte störa kockarna, stå inte i vägen, utan endast anvisad plats för att hämta vanlig mat på tallrik respektive specialkost.
De vanligaste matallergierna i Sverige är:
- Mjölkallergi – Vanligast bland små barn men kan finnas även hos vuxna. Allergi mot komjölksprotein ska inte förväxlas med laktosintolerans.
- Äggallergi – Drabbar ofta barn men kan finnas även i vuxen ålder.
- Jordnötsallergi – Kan ge allvarliga reaktioner även vid mycket små mängder.
- Nöt- och mandelallergi – Vanligt och kan vara svår eftersom nötter finns i många produkter.
- Fiskallergi – Drabbar både barn och vuxna och kan ge kraftiga reaktioner.
- Skaldjursallergi – Vanligast hos vuxna och kan också ge starka reaktioner.
- Sojaallergi – Förekommer oftare hos barn men kan finnas kvar i vuxen ålder.
- Veteallergi – Skillnad från glutenintolerans (celiaki), då denna allergi gäller proteiner i vete som kan ge allergiska reaktioner.
- Baljväxter – Som sojabönor, kikärtor och linser kan ge allergi, särskilt hos dem med pollenallergi på grund av korsreaktioner.
- Många som har allergier mot till exempel nötter och jordnötter kan även reagera på andra födoämnen på grund av korsallergier, speciellt hos personer med pollenallergi.
4. Effektiv Service och Uppmärksamhet på Detaljer
Under banketten är det viktigt att servicen är snabb och smidig:
- Diskret närvaro: Personal ska vara tillgänglig utan att störa gästernas konversationer eller underhållning. Körschemat är det som styr vad som gäller, hovmästaren är den som ser till att körschemat fölljs. Det är därför av extrem vikt att alla är lyhörda hela kvällen på hovmästaren.
- Serveringsordning: Följ bankettens plan för servering. Mkt viktigt att alla gör samma sak samtidigt så att det flyter smidigt under hela middagen. Även om en gäst ber om mer dryck kanske det inte fungerar pga hur beställning eller körschemat ser ut.
- Avduk: För att middagen ska flyta men också arbetet i köket för kockar & disk är det mkt viktigt att alla följer samma schema gällande avduk. Se till att du vet vad som ska dukas ut när.
5. Personligt Uppförande
Ditt uppförande & din energi påverkar både dig & andra. Se till att ni påverkas positivt!
- Vänlighet och respekt: Visa alltid ett leende och ett professionellt beteende, även under stressiga förhållanden.
- Hållning och kroppsspråk: Stå upprätt och undvik att hänga på väggar eller bord. Tänk på att inte stå med armarna i kors. Mobilen får aldrig användas i körning.
- Klädsel: I de allra flesta fall gäller följande: svarta snygga men bekväma skor med så lite vitt som möjligt på. Svarta strumpor (ej korta), svarta snygga byxor ( ej korta, ej upprullade, ej jeans) Vit skjorta, se till att den är ren, struken och prydlig. Ingen urringning eller uppkavlade ärmar. Oftast finns förkläde eller serveringsjacka på plats att ha över.
Att arbeta på en bankett kräver noggrannhet, flexibilitet och ett starkt fokus på att ge gästerna en minnesvärd upplevelse. Genom att följa dessa riktlinjer kan du bidra till att skapa en smidig och trevlig tillställning, både för gäster och personal. Här är en bra film som förklarar det jag skrivit