Service del 4, servering

Nov 15, 2023 | Restaurang, Service

Vad är egentligen god service? Och hur vad behöver man tänka på i sin servering?

Gästen har valt just din restaurang av en anledning. De har antingen googlat fram eller gått på rekommendationer och troligtvis främst gått på koncept och utbud. De kanske kommer för att du har quiz? vinprovning? uppträdande? Eller så är det pga att du serverar Indiskt, Asiatiskt, pasta, Asian-fusion, Tapas eller allt vad det kan vara som just denna gäst har valt. Har de valt dig pga servicen så är det fantastiskt bra, det är dit alla ska sträva anser jag. Du kan få likvärdig mat på flera ställen så det är verkligen service och bemötande du kan konkurrera med.

Att servera gäster på en restaurang är en konstform som kräver precision, vänlighet och professionalitet. En lyckad måltidsupplevelse är inte bara beroende av matens kvalitet utan också av den service som erbjuds vid bordet. Här är några viktiga aspekter att beakta när man serverar gäster på en restaurang:

Vad som är viktigt i din servering

● Kunskap om menyn, rätterna, drycker

● kunskap om allergener, specialkost

● Timingen, att maten kommer i den takt som passar respektive gäst, att frågan om påfyllning av dryck kommer i rätt tid.

● Detaljer som dukning, putsade bestick, rena glas

● uppföljning i exakt rätt tid: smakade maten bra? Vill du ha något mer att dricka? Vill du titta på dessert menyn?

● flexibilitet- ett bra samarbete med gäst och kök så att allt flyter

● Men lika viktigt att samtidigt låta gästen äta i lugn och ro.

Många små viktiga delar av besöket som gör att gästen väljer dig eller grannen nästa gång. Att serveringspersonalen kan menyn, kan förklara och rekommendera olika rätter och passande dryck till. Det är också viktigt att servitrisen ger ett säkert och pålitligt intryck när det frågas om allergener. Absolut ingen fara om man inte har svaret direkt, men att snabbt kunna gå in och fråga köket så att gästen känner sig trygg att beställa. Hur du blir bemött och serverad väger upp en sämre tillagad mat. En perfekt tillagad måltid kan aldrig väga upp dålig och oengagerad service. Servering är ett hantverk!

servitris med meny i handen redo att ta gästens beställning

För restaurangägare är det viktigt att ha medarbetare som trivs på jobbet, som har kul och att man jobbar mot samma mål, att leverera service, glädje och god mat till gästerna. Men det är svårt idag då det är många av de gamla som lämnat branschen och många nya på väg in. Här behöver vi hjälpas åt, att lära av varandra då det också är mkt som har förändrats- sättet att söka restaurang, att boka, att lämna referenser.

I den alltmer digitala värld vi skapar oss gäller det att kunna vara genuin, personlig och ge bästa service på nya sätt. Samtidigt som att det är viktigt att bevara den gamla skolan, vikten av bemötande, dukning, servering, leverans och hur vi utför våra arbetsuppgifter på bästa sätt. Genom att ha ett gott samarbete, se till att ha kul tillsammans så sprider det glädje till gästen, bara det är en viktig detalj i hur gästen upplever servicen när den är ute.

Ha kul på jobbet, ge god service även till dina kollegor

Som gäster kan vi också spela en roll i att uppmuntra god service. Att ge positiv feedback och tacka serveringspersonalen kan hjälpa dem att känna sig uppskattade och motiverade att fortsätta ge bra service.

Sammanfattningsvis tror jag att det är viktigt att alla inom restaurangbranschen förstår vikten av god service och arbetar tillsammans för att leverera en positiv och minnesvärd upplevelse för alla gäster.

Tack för att du tog dig tid att läsa detta inlägg, och jag ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter kring detta ämne.

Söker du nya medarbetare? Funderar du på hur bemanning kan vara lösningen? Testa oss, Worqiworqi. Din nya samarbetspartner i Göteborg.

Lösningen för dig som behöver erfaren serveringspersonal, på kort varsel eller lång framförhållning. 

Du når oss större delen av dygnet alla dar i veckan. Vi är det lilla bemanningsföretaget med det stora hjärtat för service.

kontakt för mer info för mer info: anna.norlin@worqiworqi.se

Behov av att rekrytera eller bemanna? Kontakta oss idag!