Service del 3, välkomnande

Oct 12, 2023 | Restaurang, Service

Ett bra välkomnande är en viktig dela av god service. Service är att hjälpa gästen, att hitta ett bra bord, välja rätt i menyn och rätt dryck till. Välkomnandet är ett sätt att få dina gäster att känna sig uppskattade under hela besöket hos dig. 

Service är viktigt i hela vårt samhälle, alla grupper, ställen, yrken men här väljer jag att ta upp det inom restaurang då det såklart ligger mig varmt om hjärtat.. 

  • Se till att möta dina gäster i entrén, -hej, och välkommen!
  • är det drop-in? Då vill se säkert kunna se menyn innan de bestämmer sig
  • har de bestämt sig, placera dem vid bordet och hälsa dem välkomna.
  • De har fått menyn, kanske får de även en vattenflaska? lite bröd?
  • MEN, vad som tyvärr börjar försvinna med nya generationer i servicen: frågan om gästen vill ha något att dricka när de tittar på menyn, den är mkt uppskattad!
  • Sedan kan de ändå tänkas vilja ha en fördrink till maten
The waiter pours wine into glasses, wedding catering.

Nu är dessa gäster nöjda en stund, då kan du passa på att se till dina övriga gäster, överträffa deras förväntningar. Ett bra välkomnande fortsätter under hela besöket.

Rätt välkomnande överträffar förväntningar

Hur gör du det? Låter det som omöjligt? Det är egentligen väldigt lite som krävs för att göra väldigt mycket för gästen. Små saker som andra kanske missar höjer upplevelsen och överträffar förväntningar. duka av tomma glas, tomma tallrikar- detta är en mkt viktig del av servicen.”smakade maten bra?” “vill du ha något mer att dricka?” ” Vill du titta på dessertmenyn?” Ytterligare viktig del av servicen. Ja, bara att ta tiden att föra kortare samtal med gästen kan vara en upplevelse för rätt person. Här känner det såklart att känna av person och situation.

Ha kul på jobbet, ge service även till dina kollegor

För restaurangägare är det viktigt att även dess medarbetare känner ett välkomnande. Att ha medarbetare som trivs på jobbet, som har kul och att man jobbar mot samma mål, att leverera service, glädje och god mat till gästerna. Genom att ha ett gott samarbete, se till att ha kul tillsammans så sprider det glädje till gästen, bara det är en viktig detalj i hur gästen upplever servicen när den är ute.

Uppmuntra god service, hur tänker du du själv som gäst? 

Som gäster kan vi också spela en roll i att uppmuntra god service. Att ge positiv feedback och tacka serveringspersonalen kan hjälpa dem att känna sig uppskattade och motiverade att fortsätta ge bra service. 

Sammanfattningsvis tror jag att det är viktigt att alla inom restaurangbranschen förstår vikten av god service och arbetar tillsammans för att leverera en positiv och minnesvärd upplevelse för alla gäster.

Happy business owner holding open sign in her coffee shop

Tack för att du tog dig tid att läsa detta inlägg, och jag ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter kring detta ämne.

Söker du nya medarbetare? Svårt att hitta rätt erfarenhet? Funderar du på hur bemanning kan vara lösningen? Vill du veta mer om hur vi arbetar med vår bemanning? Hör av dig så berättar vi mer.Vill du jobba hos oss? Varmt välkommen att söka någon av våra tjänster på vår karriär sida, eller ta kontakt med oss direkt.

Behov av att rekrytera eller bemanna? Kontakta oss idag!