Vad är egentligen god service? Vad är egentligen service? Service är viktigt i hela vårt samhälle, alla grupper, ställen och yrken. Här väljer jag att ta upp det inom restaurang.
Passion för service
Din passion för service leder till ett lyckat besök för gästen. Att alla har kul på jobbet, trivs ihop och samarbetar. Inte bara med varandra utan även med dig som gäst är balsam för själen vid ditt restaurangbesök. Vad är passion för service? Vad gör att du har kul på jobbet? Vad är viktiga upplevelser som leder till nöjda gäster och överträffar förväntningar?
- ditt bemötande, lika viktigt för gäst som kollega
- din glädje, din energi
- gott samarbete
- härliga samtal med gäst som kollega
- passionen för mat och dryck syns direkt vid presentationen av menyn
- passionen för mat och dryck syns direkt vid servering
- passionen för matlagningen syns direkt vid upplägget på tallriken
Vad är då motsatsen? Vet du hur lätt det är att skapa ett trist besök för kunden redan från start?
- Inget hej och välkommen i dörren
- stressade medarbetare som springer mellan borden utan leenden
- du får maten utburen, utan känsla
- maten upplagd på tallrik utan känsla
- ingen som frågar hur det smakar
- ingen som frågar om du vill ha mer att dricka.
Passion att leverera service
När det handlar om att äta ute handlar det inte bara om maten som serveras. Det är lika viktigt att känna sig välkomnad och uppskattad som gäst. En serveringspersonal som är artig, kunnig och uppmärksam. Det gör en stor skillnad i hur en gäst uppfattar sin upplevelse. Det kan också påverka deras vilja att återvända till restaurangen. Deras vilja att rekommendera den till andra. Vad frågar du gästen när du placerar den? När den får menyn? När den precis har satt sig? Frågar du: “vill du ha något att dricka när du tittar på menyn”? Eller “vill du ha en fördrink innan ni beställer maten”? Har du passion för service är detta självklarheter för dig.
Ha kul på jobbet, ge god service även till dina kollegor
För restaurangägare är det viktigt att ha medarbetare som trivs på jobbet. Medarbetare som har kul tillsammans. Det är också viktigt att man jobbar mot samma mål. Att leverera service, glädje och god mat till gästerna.
Men det är svårt idag då det är många av de gamla som lämnat branschen och många nya på väg in. Här behöver vi hjälpas åt att lära av varandra. Detta då det också är mkt som har förändrats. Sättet att söka restaurang, att boka, att lämna referenser. I den alltmer digitala värld vi skapar oss gäller det att kunna vara genuin, personlig och ge bästa service på nya sätt.
Samtidigt som att det är viktigt att bevara den gamla skolan. Vikten av bemötande, dukning, servering, leverans och hur vi utför våra arbetsuppgifter på bästa sätt. Se till att ha ett gott samarbete och att ha kul tillsammans. På så sätt sprider det glädje till gästen. Även det är en viktig detalj i hur gästen upplever servicen när den är ute.
Passion för service (kan inte sägas för många gånger….)
Det är passionen i leveransen som gör skillnaden, det är passionen för bemötande av dina gäster som ger service i världsklass.
Tack för att du tog dig tid att läsa detta inlägg, och jag ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter kring detta ämne.
Söker du nya medarbetare? Svårt att hitta rätt erfarenhet? Funderar du på hur bemanning kan vara lösningen? Vill du veta mer om hur vi arbetar med vår bemanning? Hör av dig så berättar vi mer.Vill du jobba hos oss? Varmt välkommen att söka någon av våra tjänster på vår karriär sida, eller ta kontakt med oss direkt.