Service del 1, vad får gästen att välja just din enhet?

Oct 12, 2023 | Restaurang, Service

Vad är egentligen god service? Vad är egentligen service? Service är viktigt i hela vårt samhälle, alla grupper, ställen, yrken men här väljer jag att ta upp det inom restaurang. Service är att hjälpa gästen. Det börjar redan när man klickar in sig på hemsidan eller sociala medier. Eller när man är utanför restaurangen så är följande viktigt:

  • välkomnande utsida
  • växter, matta, marschaller
  • belysning, öppen dörr
  • meny, ev erbjudande
  • öppettider
  • välkomnande medarbetare
  • rent & snyggt på gatan utanför

Viktig del av besöket som gör att gästen väljer dig eller grannen. Besöket kanske inte var tänkt till idag men kan ändras av en trevlig utsida. Det kan vara någon som bara passerar förbi på väg till något annat ställe. Vad får personen att stanna till? Bli nyfiken? Sugen på att se vad som finns på menyn? Ligger det skräp och fimpar utanför så går tankarna säkert- undrar hur det ser ut i köket? Ser du någon i personalen som plockar skräp eller sopar utanför blir du däremot säkert positivt överraskad. 

Är det en regnig, blåsig eller mörk dag så spelar känslan av värme och bemötande en ännu större roll. Är dörren öppen och det ser varmt och mysigt ut inne? Är entrén upplyst av belysning eller marschaller så välkomnar det in och leder kanske till spontanbesök. 

Finns en meny utanför? Har man inte bokat går man gärna runt för att jämföra även mat och priser. Det finns lika mycket önskemål på mat som på antal gäster, ingen vill chansa utan vill veta vad som erbjuds. Som vegan går du inte in på en köttrestaurang och tvärtom. Alla har vi också olika plånbok, denna kan även variera fån tillfälle till tillfälle. Äta något snabbt men kanske inte vill betala så mycket? Ska fira något och vill äta riktigt lyxigt? För att överträffa gästens förväntningar är det viktigt att ge dem information över vad de kan förvänta sig vid besöket.

Samma sak gäller hemsidan, bemötandet och upplevelsen där:

  • Lättöverskådligt
  • öppettider, adress
  • aktuell meny
  • aktuella bilder 
  • lätt att boka bord
  • lätt att förstå konceptet

Viktig del av upplevelse som gör att kunden väljer att boka bord hos dig eller scrolla vidare och söka annan restaurang. Här fungerar det egentligen på samma sätt som IRL, skillnaden är bara att gästen googlar för att hitta. Är din sida mobil anpassad? Tänk på att de flesta idag googlar via mobil och inte dator eller platta.

För restaurangägare är det viktigt att ha medarbetare som trivs på jobbet. Medarbetare som har kul tillsammans. Det är också viktigt att man jobbar mot samma mål. Att leverera service, glädje och god mat till gästerna. 

Men det är svårt idag då det är många av de gamla som lämnat branschen och många nya på väg in. Här behöver vi hjälpas åt att lära av varandra. Detta då det också är mkt som har förändrats. Sättet att söka restaurang, att boka, att lämna referenser. I den alltmer digitala värld vi skapar oss gäller det att kunna vara genuin, personlig och ge bästa service på nya sätt. 

Samtidigt som att det är viktigt att bevara den gamla skolan. Vikten av bemötande, dukning, servering, leverans och hur vi utför våra arbetsuppgifter på bästa sätt. Se till att ha ett gott samarbete och att ha kul tillsammans. På så sätt sprider det glädje till gästen. Även det är en viktig detalj i hur gästen upplever servicen när den är ute.

Ha kul på jobbet, ge god service även till dina kollegor

Tack för att du tog dig tid att läsa detta inlägg, och jag ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter kring detta ämne.

Söker du nya medarbetare? Svårt att hitta rätt erfarenhet? Funderar du på hur bemanning kan vara lösningen? Vill du veta mer om hur vi arbetar med vår bemanning? Hör av dig så berättar vi mer.Vill du jobba hos oss? Varmt välkommen att söka någon av våra tjänster på vår karriär sida, eller ta kontakt med oss direkt.

Behov av att rekrytera eller bemanna? Kontakta oss idag!